Sunday 12 February 2012

Keperibadian Nabi Muhammad S.A.W

Assalamualaikum, terdapat banyak hadis hadis yang telah diriwayatkan dalam kitab kitab terdahulu yang menyatakan akan keperibadian Rasulullah S.A.W.  Antaranya ialah karya Imam al-Tarmizi iaitu "Syamail Muhammad saw".  Terdapat banyak hadis yang telah dinyatakan tentang Al-amin Rasulullah saw berkenaan fizikal, tanda kenabian, cincin, bercelak dan sebagainya.  You think you knew Rasulullah so well ? Here is  the chance to get in love with our Prophet Muhammad peace be upon him. Have fun reading. Jazzakallah.

Fizikal

Seperti yang telah diriwayatkan oleh Anas Ibnu Malik r.a : "Postur tubuh Rasulullah saw tidak terlalu tinggi dan tidak pendek.  Kulit beliau tidak terlalu putih dan terlalu gelap. Rambut beliau tidak terlalu kerinting dan tidak terlalu lurus. Allah S.W.T mengutus beliau sebagai rasul ketika beliau memasuki usia yang keempat puluh.  Beliau tinggal di Mekah selama sepuluh tahun. dan di Madinah selama sepuluh tahun.  Beliau wafat ketika dalam usianya yang keenam puluh, sementara uban di rambut dan janggut beliau tidak sampai dua puluh helai." (Riwayat Tirdmizi, Bukhari, Muslim, Malik dan Ahmad)

Ibnu Abbas r.a meriwayatkan: "Gigi depan Rasulullah saw tampak renggang, ketika berbicara di antara gigi depan beliau itu seperti keluar cahaya." (Riwayat Tirmidzi, Bagawi, Darimi, Baihaqi dan Thabrani)

Tanda Kenabian

Abu Zaid Amru bin Al-Akhtab Al-Anshari r.a berkata kepada Ilba' bin Ahmar: "Rasulullah saw pernah berkata kepada saya. 'Wahai Abu Zaid! Dekatlah dan usaplah belakangku!' Maka saya pun mengusap belakang beliau, seketika jari-jemari saya menyentuh tanda (kenabian). 'Ilba bertanya " seperti apa tanda kenabian itu ? 'Abu Zaid menjawab, "Gumpalan rambut". (Riwayat Tirmidzi dan Ahmad)

Jabir bin Samurah r.a meriwayatkan: "Saya melihat tanda kenabian di antara kedua pundak Rasulullah saw iaitu daging yang berwarna merah sebesar telur burung merpati." (Riwayat Tirmidzi, Muslim dan Ahmad)

Penampilan

Anas Ibnu Malik meriwayatkan: "Rasulullah saw suka memperbanyak minyak rambut, merapikan janggut serta sering mengenakan penutup kepala hingga pakaian beliau menyerupai pakaian penjual minyak." (Riwayat Tirmidzi dan Baihaqi)

Aiysah juga meriwayatkan: "Rasulullah saw suka mendahulukan anggota tubuh yang kanan ketika bersuci, menyisir rambut, dan ketika mengenakan sandal." (Riwayat Tirmidzi, Bukhari, Muslim, Abu Dawud, Nasa'i, Ibnu Majah, dan Ahmad)

Pakaian

Ummu Salamah meriwayatkan: "Pakaian yang paling disukai oleh Rasulullah saw adalah pakaian gamis." (Riwayat Tirmidzi dan Abu Dawud)

Asma' binti Yazid meriwayatkan: "(Panjang) lengan baju Rasulullah saw hingga pergelangan tangan." (Riwayat Tirmidzi, Nasa'i dan Abu Dawud)

Ibnu Abbas meriwayatkan bahawa Rasulullah saw. bersabda: "Hendaklah kalian mengenakan pakaian bewarna putih; Orang-orang yang masih hidup dia antara kalian, hendaklah mengenakan pakaian yang berwarna putih dan orang-orang yang telah meninggal dunia, hendaklah dikafani dengan kain yang berwarna putih. Sungguh, pakaian berwarna putih itu merupakan bagian pakaian yang paling baik bagi kalian." (Riwayat Tirmidzi, Abu Dawud, Ibnu Majah dan Ahmad)

Rambut

Ummu Hani' binti Abu Thalib meriwayatkan: "(Pada saat fat-hu Mekah 'penaklukan kota Mekah'), Rasulullah saw. memasuki kota Mekah dengan rambut yang diikat menjadi empat bahagian." (Riwayat Tirmidzi, Abu Dawud, Ibnu Majah dan Ahmad)

Sandal

Abu Hurairah r.a meriwayatkan: "Sandal Rasulullah saw. menggunakan dua qibal." (Riwayat Tirmidzi dan Thabrani)

* Qibal adalah sejenis pelana sandal, yaitu depan sandal berupa tali yang diletakkan di antara dua jari kaki.

Isa bin Thahman meriwayatkan: "Suatu ketika, Anas bin Malik memperlihatkan sepasang sandal yang gundul  tak berbulu dan menggunakan dua qibal kepada kami. Kemudian Tsabit memberitahukan kepada saya bahawa menurut Anas kedua sandal itu adalah milik Rasulullah saw." (Riwayat Tirmidzi dan Bukhari)

Baju Besi Rasulullah

Zubair bin Awwam r.a meriwayatkan: “Pada Perang Uhud, Rasulullah saw. mengenakan dua baju besi.  Beliau mencuba naik ke atas sebuah batu besar. Tetapi, beliau tidak mampu melakukannya. Maka, Rasulullah menundukkan Thalhah lalu menaiki tubuhnya sehingga beliau berhasil naik ke batu. Saya mendengar Rasulullah saw. Berkata, “Thalhah berhak mendapatkan pahala dan syurga.” (Riwayat Tirmidzi, Hakim, Baihaqi, dan Ibnu Hibban)

Saib bin Yazid r.a meriwayatkan: “Pada perang Uhud, Rasulullah saw. mengenakan dua rangkap baju besi.” (Riwayat Tirmidzi, Abu Daud, Ibnu Majah dan Ahmad)

Serban Rasulullah

Ibnu Abbas r.a meriwayatkan: “Sungguh, Rasulullah saw. pernah berkhutbah di hadapan orang-orang dengan mengenakan serban hitam di kepala beliau.” (Riwayat Tirmidzi dan Ahmad)

Ibnu Umar r.a meriwayatkan: “Ketika Rasulullah saw. mengenakan serban, beliau menjulurkan serban itu di antara kedua pundak(bahu) beliau.” (Riwayat Tirmidzi dan Abu Syaikh)

Sarung Rasulullah

Utsman bin Affan biasa mengangkat sarungnya hingga setengah betisnya. Ia berkata, “Seperti inilah sahabat karibku, iaitu Rasulullah saw. mengenakan sarung.’” (Riwayat Tirmidzi dan Abu Syaikh)

Hudzaifah bin al-Yaman meriwayatkan: “Rasulullah saw memegang urat betisku, atau betis beliau, lalu berkata, ‘Inilah batas engkau mengenakan sarungmu. Jika engkau enggan (mengenakan sarung sebatas betis), maka janganlah sarung itu sampai menutupi kedua mata kakimu!’” (Riwayat Tirmidzi, Ibnu Majah, Nasa’i dan Ahmad)

Cara Rasulullah Berjalan

Abu Hurairah r.a meriwayatkan: “Saya tidak pernah melihat apa pun yang lebih indah dari Rasulullah saw., seolah-olah matahari beredar di wajah beliau. Saya juga tidak pernah melihat seseorang yang jalannya lebih cepat daripada Rasulullah saw., seolah-olah bumi dilipat untuk beliau. Sungguh kami harus memaksa diri (untuk berjalan seperti itu) dan beliau tidak peduli (terhadap rasa lelah kami).” (Riwayat Tirmidzi, Ahmad, Abu Syaikh dan Ibnu Sa’d)

Ali bin Abi Thalib meriwayatkan: “Apabila Rasulullah saw. berjalan, tubuh beliau tegap, seperti sedang menuruni tanah yang landai.” (Riwayat Tirmidzi dan Hakim)

Cara Rasulullah Duduk

Abu Sa’id al-Khudri r.a meriwayatkan: “Di dalam masjid, Rasulullah saw. duduk memeluk lutut dengan punggung-kakinya diikat baju.” (Riwayat Tirmidzi, Baihaqi dan Ibnu Adi)

Cara Rasulullah Bersandar

Jabir bin Samurah r.a meriwayatkan: “Aku melihat Rasulullah saw. bersandar ke bantal di sisi kiri tubuh beliau.” (Riwayat Tirmidzi, Ahmad dan Abu Daud)

Abu Juhaifah meriwayatkan bahwa Rasulullah saw. bersabda: “Aku tidak makan sambil bersandar, aku tidak makan sambil bersandar.” (Riwayat Tirmidzi, Bukhari, Abu Daud, Ibnu Majah, Ahmad dan Baihaqi)

Cara Rasulullah Makan

Ka’b bin Malik r.a meriwayatkan: “Usai makan, Nabi saw. menjilati jari-jari beliau sebanyak tiga kali.” 
(Riwayat Tirmidzi)

Anas bin Malik r.a meriwayatkan: “Rasulullah saw. pernah disuguhi kurma. Saya melihat beliau makan sambil duduk dengan betis ditegakkan kerana lapar.” (Riwayat Tirmidzi, Muslim, Abu Daud dan Ahmad)

Ibadah Rasulullah

Abu Hurairah r.a meriwayatkan: “Rasulullah saw melaksanakan solat hingga kedua kakinya bengkak. Beliau ditanya, ‘Mengapa engkau melakukan hal ini, padahal engkau mengetahui bahawa Allah swt telah mengampuni semua dosamu yang telah berlaku dan yang akan datang?’ Beliau menjawab. ‘Tidakkah aku menjadi hamba yang banyak bersyukur?” (Riwayat Tirmidzi dan Ibnu Khuzaimah)

Abdullah bin Mas’ud r.a meriwayatkan: “Aku pernah solat malam bersama Rasulullah saw. Beliau berdiri cukup lama hingga niat buruk timbul dalam hatiku.’ Abdullah bin Mas’ud ditanya, ‘Keburukan apa yang engkau niatkan?’ Ia menjawab, ‘Aku ingin duduk dan meninggalkan Rasulullah saw.’” (Riwayat Tirmidzi, Bukhari, Muslim, Ibnu Majah dan Ahmad)

Cincin Rasulullah

Ibnu Umar meriwayatkan: “Rasulullah saw. membuat cincin dari perak. Ketika beliau mengenakannya, beliau selalu menghadapkan mata cincin itu ke telapak tangannya. Cincin itu bertuliskan ‘Muhammad Rasulullah’ (dalam bahasa arab).  Beliau tidak izinkan sesiapa menambahkan tulisan di cincin tersebut. Cincin itulah yang jatuh ke Sumur Aris.” (Riwayat Tirmidzi, Bukhari, Muslim, Abu Daud, Nasa’i dan Ibnu Majah)

Anas bin Malik meriwayatakan: “Rasulullah saw. mengenakan cincin di jari tangan kanan beliau.” (Riwayat Tirmidzi, Nasa’i dan Abu Syaikh)

Sifat Malu

Abu Sa’id al-Khudri r.a meriwayatkan: “Sungguh Rasulullah saw. lebih pemalu daripada seorang gadis yang berada di tempat pingintannya. Jika beliau tidak senang kerana sesuatu, maka kami bisa mengetahuinya dari raut wajah beliau.” (Riwayat Tirmidzi, Bukhari, Muslim, Ibnu Majah, Ahmad, Abu Daud dan Ibnu Sa’d)



We celebrating Maulud every year and yet we said we knew Rasulullah so well, don't you think so ?


InsyaAllah to be continue. Massalamah - MT

No comments:

Post a Comment